torsdag 25 juni 2009

Vintage champagne!

Vi öppnade en flaska Bouché Pere & fils från -91 igår! Tyvärr inte en blanc de blancs, men en fin cuvée! Inte lika rolig som den Cristal (Louis Roederer) vi har, men den var alldeles gyllene i färgen och trevligt kittlande på tungan. Cristal är den champagne som föredrars av typ rappare och andra som gillar blingbling. Blingbling är nu ett koncept även på vinmarknaden då Deutz har börjat tillverka ett smycke som sitter på deras Amour de Deutz-flaskor. Amour är förresten den champagne som Madonna sägs föredra... Ja, smaken är som baken - delad. Jag vill ha torr fin champagne som är blekt gyllene med bara ett kittlande bubbel på tungan, mer än gärna blanc de blancs. Blanc de blancs är franska och betyder "vitt från vita", alltså champagne gjort på 100% chardonnay-druvor som är gröna druvor, "vita". Detta till skillnad från champagne som är gjort på till exempel 100% Pinot Noir-druvor, detta kallas blanc de noirs, alltså "vitt från svarta". Det är en viss smakskillnad mellan de två, och meningarna går isär över vad som är bäst. Blanc de blancs anses av många vara lite mer sofistikerat, men till exempel Winston Churchill hade en egen cuvée (blandning av olika druvsorter) som gjordes hos Pol Roger. Dom Perignon från Moët & Chandon och just Cristal är andra exempel på cuvée.

Annars händer något mycket spännande imorgon för oss... Och jag tänker inte säga mer idag. Annat än att något mer i.d. minerals foundation åkte på än vanligt imorse.

Förresten fick jag turen att köra en Fiat 500 igårkväll! En stamkund bad mig parkera hans nya bil. Och vilken liten bil sen! Jag höll på att få hjärtsnörp när jag öppnade förardörren och insåg att han hade en bilmatta från ferrari... Jag sprang in till Igi och sa "Jag klarar inte det där. Tänk om jag kraschar den? Han har en bilmatta från Ferrari...". Igi bara tittade på mig som om jag vore dum i huvudet och sa "Gör nu inte en praktikant. Bilmattan är väl det sista du ska oroa dig för om du kraschar bilen?", och sen föste han ut mig. Så jag åkte iväg och parkerade. Det är annat än en Volvo 740G!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar