fredag 19 juni 2009

Midsommarafton

Midsommarafton och restaurangen är stängd. Då ägnar vi oss åt nöje: http://waiterextraordinaire.blogspot.com/

Nu gillar vi dessutom pata negra. Mer eco/djur/palestinasjalvänligt finns ju inte. Dessa små goda grisar springer ju fritt på en massa hektar och äter bara en massa smaskiga ekollon. Vilket liv! Ingen som skär röven av en för ull eller parasiter eller vad det nu var, ingen som stänger in en i kvadratmeterstora spiltor så att man inte kan vända sig... Bara solsemester och massa mat. Gött. Fram tills man slaktas dvs. Det är ju mindre roligt. Dagens applåd går dock till Sverige som säger nej till obedövad religiös slakt. Nu får vi ändå släppa medeltiden och lära känna vår mat, eller hur? Ska man hålla på att äta djur får man ändå se till att de lever och dör med lite värdighet. Jag hade inte gärna fått halsen avskuren och sedan blivit upphängd för att tömmas på blod, så jag vill inte gärna att min mat ska ha gjort det heller. Jag tror inte att Gud tycker om att plåga grisar, kor eller andra djur. Jag är inte religiös, men för mig är de värsta brotten de som helt enkelt begås av folk som inte bryr sig. När man inte bryr sig om de små grisarna, eller om barnen på barnhem. Hu! Nä, nu ska jag låta bli att äta sill. Jag har aldrig gillat sill. Jag fick lite wakame av Ian häromdagen, jag tror att jag känner för det....

Mina föräldrar åkte ner till Skåne från Kalmar för att fira midsommar härnere. De åkte förbi alla tusen som ska till Öland på fyllerace. Alltså, fest är alltid kul. Men det där med att bli mongolidfull är inte riktigt min grej, vilket är lite töntigt i min ålder. Jag känner ingen som är lika gammal som delar min hobby: att hälla vin i munnen, gurgla och smaka ordentligt och sen spotta ut. På repeat. Det krävs alla typer antar jag.

Ha en glad och trevlig midsommar allihopa, gör inget jag inte skulle!

3 kommentarer:

  1. Jaha, hoppsan, nu är pata negra inne. Trodde det tog slut på 90-talet. men där ser man.

    skulle lilla fröken kankse faktiskt kolla upp hur en grisslakt går till?? Tappad på blod blir man, troende eller inte....

    SvaraRadera
  2. Lilla fröken har faktiskt dejtat en "lamm-påsättare" (haha, internskämt) på scan, och har, tro det eller ej kikat upp hur en slakt går till. Halal blir tappade på blod när de lever. Och det är ju också ett sätt att dö på.

    SvaraRadera
  3. Efter pik från mitt ex så ska jag klarifiera: han sommarjobbade en gång som tonåring på scan som en sån sån hänger upp lammen på spett. Inget perverst alls.

    För att vidare svara på Lenas inlägg så kanske du borde läsa vad det var jag skrev om. "Applåder till Sverige som säger nej till obedövad religiös slakt". Det är den obedövade avlivningen av djuren som är tradition inom vissa mänskliga religioner jag motsätter mig. Sen kanske du vet något om grisarnas religiösa samfund som jag har missat, för jag tror inte att något slakteri gör undantag för om grisarna tror på Gud.

    SvaraRadera