lördag 13 juni 2009

Min häst Rodea


Jag har en häst som heter Rodea. Hon är en mycket säregen dam på 21 bast (ja, vi är lika gamla). Hon gillar inte män. Hon gillar inte sura äpplen. Och hon gillar framförallt inte när folk inte har hyfs nog att hälsa på henne utan direkt sträcker fram händerna och börjar "klappa" på hennes ansikte. Så fundera på det nästa gång du hälsar på en främmande hund, eller häst för den delen. Jag skulle inte gilla att en främmande människa började ta på mitt ansikte. Would you?

Till dagens sparka-bakut. Journalister. Igen.
Borde inte journalisthögskolan ha ett inträdesprov, typ läkarlinjens lämplighetsprov? För nu låter de ju vemsomhelst som fick G i svenska svamla sig igenom utbildningen som senare (tydligen) ger arbete där de får fritt kräkas i det offentliga rummet. Och du och jag äter den spyan. Varje dag.
Nyligen ringde en journalist från dagens nyheter upp en god vän som arbetar inom sjukvården. Denna journalist hade fått för sig att de på denna sjukhusavdelning ägnade sig åt försköning av bokföringen, dvs kortande av vårdköerna på ett sätt som inte riktigt är bra. Utan att vara påläst om hur vårdköerna såg ut innan, utan att ha begripit att det avdelningen ägnade sig åt var att åtgärda de svårast sjuka under en tillfällig period, i kort utan att fatta ett jävla skvatt om någonting ska den här idioten skriva en dundrande artikel som pekar ut maktmissbruk för skattepengar. Ett maktmissbruk som inte finns. Enbart för att sälja löpsedlar. Grattis Dagens Nyheter till att era anställda uppenbarligen kan skriva, men aldrig lärt sig läsa. Min vän bad att få läsa artikeln för att rätta eventuella faktafel, men si det gick sig inte för. Jo för journalisten hade redan skrivit den. Okej - men vad är då poängen med att ringa upp och kolla I EFTERHAND? Jag hoppas att hon blir PO-anmäld.
Samma sak gäller ju för oss. När folk skriver om oss skriver de antingen om att Igi är utlänning och därför lite lite sämre än alla andra och lite att betrakta som ett djur på zoo. Eller så handlar det om att det finns mygg i pildammarna. Vad, kan man fråga sig, har detta med oss som restaurang att göra?

Min häst Rodea gillar inte folk som inte tänker efter. Det gör inte jag heller. Ni journalister som tycker utan att veta och sen presenterar detta för resten av Sverige som om det vore fakta borde träffa min häst. Hon skulle sparka skiten ur er. No more nonsense. Sen kan ni skriva om en madame som fått utså mycket dumheter men går med på att bli sadlad ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar