onsdag 24 juni 2009

Så går det när jag lämnar praktikanterna med Igi

Idag hade vi en praktikant. Den stackarn får vara namnlös, varför får historien nedan berätta:
Jag gick iväg i ca 5 min under serveringen idag för att ta ett viktigt samtal. När jag kommer tillbaka ryter Igi: "Nu får du hålla dig här, för den här kan fan inte ens hålla sig ordentligt!" Jag begrep just ingenting, men jag hade en massa vin att hälla upp och prata om så jag fick springa lite. Rainio i köket var på trist humör och kunde inte få sina zucchiniblommor att stå ordentligt så det var inte riktigt läge att börja fråga köket vad som hade hänt heller.
När serveringen hade lugnat ned sig lite bestämde sig praktikanten för att han nog skulle ta det andra jobbet han hade blivit erbjuden, att det här med fine dining inte riktigt var hans grej ännu. Igi klampade omkring som ett åskmoln ett tag tills jag frågade vad som hade hänt. Då hade tydligen praktikanten lyckats välta Rainios zucchiniblommor, och sen gå ut med fel vin till ett bord, och när Igi rosenrasande bad honom hämta smör hade han rivit ned en panel på väggen. Som om detta inte var nog så hade killen gått ut med smöret till Igi, räckt fram det med darrande hand och när Igi vände sig om hade praktikanten fisit. Högt och ljudligt. Så att hela restaurangen hörde. Jag vet inte vad Igi tyckte var värst, att hans serveringspersonal i fin svart kostym bryter så grovt mot etiketten mitt under full servering, eller att större delen av restaurangen nog trodde att det var Igi som fes...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar