söndag 28 juni 2009

The devil can cite Scripture for his purpose

Först och främst vill jag börja med att tacka det par från Island som gästade oss igår som visade sitt stöd för mig och min blogg efter tidningsartikeln i City. Ni anar inte hur rörd och tacksam jag blev. Det finns ett uttryck på engelska, "today's paper is tomorrow's fish and chip wrapping", men det var ändå ett hårt slag mot mig. Att bli utpekad på det viset leder ju på nåt vis till ett visst mått av agorafobi, och därför betyder era ord extra mycket.

Jag upptäckte igår att när man har en full vinkällare, då får man inte plats med mer vin. Sen jag tillträdde på min post i början på april har jag och Igi hamstrat trevliga viner, uppenbarligen lite ur proportion till åtgång. Vilket i och för sig är som det ska, vi ska ju ha ett lager och ett brett utbud. Det är bara det att det börjar bli lite knepigt med plats, och nu tar jag ju snart hem nya viner! Därför har jag börjat med en omfattande planering och inventering. Det inbegriper ekvationer över eventuell åtgång av våra vintageviner, diagram över hur mycket vi säljer över sommaren/ vintern ställt mot vilken sorts mat vi serverar i säsongerna och därför vilka vin som kommer att behövas. Kort sagt fattar ingen utomstånde alls vad jag pysslar med och jag tror att resten av restaurangen tror att det är en ursäkt från min sida att sitta och gulla med mina flaskor. Till det har jag inga kommentarer... Men jag erkänner att jag är en nörd. Och att det innebär att jag kommer släpa med mig en väska fullproppad med olika rödviner som jag ska analysera sönder, och jag kan inte förvara vinerna hemma. Då skulle jag aldrig åka till jobbet...

Jag bestämde igår att det var dags för lite personalaktivitet och bjöd därför ut Lovisa och Viktoria efter jobbet. Ni vet hur de säger, "those who work hard play even harder", och vi kan verkligen vara ett mirakel av underhållning. Det är viktigt tycker jag att man har goda relationer till sina arbetskamrater, och att man gör skillnad på jobb och privat. Ibland kan det ju verkligen hetta till på en restaurang, och då får man se till att det håller sig på jobbet, och att man kan relatera till varandra privat. Prata mera! Jag lovar att arbetspasset blir roligare om man jobbar med vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar