tisdag 23 juni 2009

Vi är goda kunder hos kemtvätten

Vi hade ett par som kom in igår och hade helt missat att vi inte är en bistro. De satte sig ned, tog upp laptop och en hög papper i storlek kebnekaise och började jobba. Maten och vinet var de inte vidare intresserade av, utom när jag ställde ned en riesling som vi fyndat hos den gode Ida. Då vaknade killen till. Han grabbade tag i mig när jag kom och skulle fylla på vatten och kläckte ur sig följande: "Jag tänkte prata med din chef om vad det här är för vin, för det förmodar jag att du inte vet." Nähä, men om han utgår ifrån att jag inte vet, varför fråga? Jag svarade lite raskt att Igi inte vet särskilt mycket om mina importer, men visst kan han fråga Igi om det. Han såg oförställt snopen ut. Grattis till att hans bordssällskap sen blängde surt på honom resten av kvällen.
Man kan säga vad man vill om fenomenet Blondinbella, men jag håller med henne om att bara för att man äger grundförutsättningarna för att föda barn förminskar det på intet sätt ens förmåga att göra saker, typ importera vin.
Givetvis vet Igi långt mycket mer om vin än jag och kan hela källaren utantill, men det är faktiskt mitt jobb att sköra vinet.
Nu drar det ihop sig till min Spanienresa också! Jag läser på flitigt om effekterna av att fermentera vitt vin i ekfat, och blandningar av Viura med andra druvsorter. Mums! De röda vinerna ska vi inte ens tala om. Montsant och Prieto picudo är två jättetrevliga sorter jag råder er att lägga på minnet!

En rolig sak med Montsant är att jag jättelänge gick runt och kallade den för Monsato. Som i företaget som gör genmodifierad majs. Så kan det gå när man blandar två discipliner. Jag är om ett år utexaminerad molekylärbiolog från Lunds Universitet, samtidigt som jag jobbar på Bloom. Och nej, vi har inga viner som är genmodifierade av Monsato eller något annat företag, allt är vinproducenternas egna kloner. Titta på den säkerheten, Greenpeace!

Lovisa fick tillbaka sin kostym från kemtvätten, och sen serverade hon lunch. efter en stund upptäckte hon att hon hade spillt mjölk på byxorna ("i skrevet, usch!"). Sen spillde hon ett glas Vouvray över kostymjackan. Så nu får den hälsa på Lena på kemtvätten igen. Och då har vi ännu inte lämnat in den kostym Igi råkade få grå golvfärg på... Vi är goda kunder på kemtvätten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar