tisdag 5 maj 2009

Zebrerad


Helt seriöst, ibland funderar jag på om vi inte borde göra om vår telefonlinje till Bloom till en sån där betal-linje där det kostar 19,80 per minut att ringa till. Man får samtal alla tider på dygnet (och inte bara utomlands ifrån, utan även helt vanliga svenska Svenssons från Malmö får för sig att ringa och boka bord kl 03 en tisdagsmorgon...) som gäller nästan allt under solen. Vilket hotell i Malmö är bäst att bo på? Vilken skoaffär säljer randsydda herrskor? Är vaktlar giftiga att äta under Maj? Vart kan man hyra balklänning till dotterns student? Kan muslimer äta fårost? När spelar MFF på stadion nästa gång? Finns det ett nattöppet gym i närheten av ett visst hotell? Jag kanske skulle ändra min jobbeskrivning till orakel. Jag fick precis ett samtal angående vårt barskåp. Inte spriten vi förvarar i den, utan själva skåpet. Det var en glad kvinna som undrade lite hur zebranoträ ser ut IRL, för hon hade läst i en tidning att Jonas Lindvall hade designat ett barskåp av zebranoträ åt oss och nu ville hon kanske ha köksluckor i samma stil. Jag svarade att jo, Jonas är himla begåvad och zebranoträ är jättesnyggt. Men hon ville prompt veta mer, den här kvinnan, och ville ha en utförlig beskrivning av hur träet ter sig i dagsljus. "Jo, det är ju zebrerat i mörkt och ljust" sa jag. "Va?" sa hon. "Jo, zebrerat, alltså randigt i mörkt och ljust". Hon begrep ingenting. "Zebrerat, som tigrerat fast... på en zebra" försökte jag förklara. Tillslut enades vi om att hon kunde få titta in i veckan och se med egna ögon hur något som är zebrerat ser ut.
Hela den här farsen påminde mig om när jag på gymnasiet var något av en alternativ-emounge och hade en zebratröja i sann Mötley Crüe-anda. En kille som heter Pontus brukade när jag hade den på mig kalla mig för "The disco panther". Det blev många turer kring det här med randighet och pantrar och zebror, så tillslut belv jag så förvirrad att jag utbrast "Men zebror är ju för fan inte randiga!", men det är ju just det de är. De är ju zebrerade. Det vet ju var och en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar