söndag 3 maj 2009

Linnéas nya byxor, and other stories

Jag ska tala sanning, skatteverket. Jag svär på heder, samvete, bibel och lagbok (eller förresten, kan man svära på bibeln? Är inte det förbjudet att svära?) att nu ska ni få höra hur det verkligen ligger till.
Jag har som student tillika heltidsarbetande yster ungdom skickat in min jämkning för iår, och ser till min fasa att skatten gått upp iår igen, trots att jag inte beräknas tjäna särskilt mycket mer än förra året.(Det är väl inte så här ni betalar för restaurangbranschens personalliggare? För jag kan nog allt häfta ihop en sån pärm själv, inte behöver vi en snajdig grön bok för att hålla reda på huruvida jag är på jobbet eller inte)Lite mer blir det allt, om än bara för att jag tänker jobba de första månaderna iår och inte ta studiemedel (borde man egentligen inte få en skattereduktion då för att man är så redig och inte kostar staten en massa pengar? *hinthint*). Men ändå. Det är det här med upptaxering av personal som kan tänkas få dricks. Jag ska tala om en sak för dig, skatteverket. Svenskarna är ett otroligt drickssnålt folk. Jag vet inte om det är för att de tror att "service charge" är inkluderat i priset (det är det inte) eller om det är för att (nu kommer piken, babs-paylink!) med de nya kortmaskinerna som läser chip inte kan göra tillägg på kortköp. Om jag har riktig tur tjänar jag ett par hundra (läs: 200) i veckan. Det blir på en mycket tursam månad 800 kr. En vanlig månad, säg förra månaden, så fick jag in 423 kr. Yey me! Min upptaxering är 6%. Så kära skatteverket, du tar inte bara all dricks jag tjänar, du tar ut en straffavgift på min lön för att folk ibland lämnar en tia på bordet för god service! Jag kanske borde sluta med att försöka hitta smink som kan stå emot ett pajprov riktad åt mitt håll, och istället ta saken i egna händer och pajprova gästerna. Fast då kanske Igi tar ett blad ur skatteverkets bok och reducerar min lön?
Generellt i världen gäller "hur man än vänder sig har man rumpan bak", men i Sverige gäller "hur man än vänder sig så har man statens bak tungt sittandes på ryggen"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar