måndag 25 maj 2009

Uti vår hage...

Ombyggnaden på terrassen börjar den här veckan! Det är så otroligt spännande. Det är fler gräl bland personalen än någonsin om koncept, "fingerfood" och absint. (Ja, absint. Ni läste rätt. Förvånandsvärt få vet hur absint egentligen ska drickas, men det kan ni få lära er hos oss. Det är en fräsch drink en varm sommarkväll, ska ni se. Komsi komsi till Madame Linnéa så ska jag visa er hur förföriskt det är!)
Jag lovade förresten bilder på Igi med ett extra öga. Håll till godo:


Nu ringer det dessutom folk stup i kvarten för att prata om det här med scandinavian cuisine. En fluga, och en tramsig sådan. Ska vi hålla till godo med sill och renskav, menar ni? För här finns inga lokala bläckfiskar. När man åker till marknaden köper man ju med sig det bästa hem, det finns liksom ingen poäng med att komma hem med en bläckfisk som ser ut som ett russin (och smakar därefter) bara för att den råkade fångas utanför Danmark, hellre än att köpa de underbara galisiska. Gotländsk tryffel i all ära - Linnéa från Gotland (ja, jag växte upp på ön)håller fanan högt - men är den frusen är det lika bra att importera färsk fransk. Varför kompromissa? I vissa fall ligger dessutom valda delar av Europa närmre oss än Sundsvall. Hur många variationer på sill, dill och potatis ska vi göra? Och vad ska vi göra när potatissäsongen är slut?

Min passion för gamla viner fick sig dessutom en kick i helgen då vi hade en stamkund som hade oss korka upp ett par flaskor från sent sjuttiotal och tidigt åttiotal. Sauternes i mitt hjärta. Så ska vin smaka. Jag är kär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar