torsdag 7 maj 2009

What's in a name? That which we call a rose...

Jag är inte bra på namn. Jag är otroligt bra på att komma ihåg folks ansikten, men namn tappar jag lätt bort i röran som finns i mitt huvud. Samma sak gäller Igi tydligen. Vi stod i en halvtimme och försökte komma på vad en gäst som gästade oss i början på april hette. "Han satt vi bord två!", "jag vet, och han hade rödbrunt hår, en beige pullover..", "hans fru hade lila klänning".... Vi mindes en uppsjö av detaljer om hur de såg ut, vad de åt, vad vi pratade med dem om, var deras barn gick i skolan... men inte vad de hette. Känns det igen? Nåja, vi kom såsmåningom på vad han hette (läs: vi hittade hans visitkort i visitkortslådan och där stod det vad han hette, hör och häpna).
Min lillasyster skaffade en ny pojkvän, och mamma ringde upp och berättade vad han hette. Fem minuter senare ringde jag lillasyrran och frågade "Och vad är det jag hör om Oskar?". Det blev helt tyst i luren. Jag kom på mitt misstag och sa "nä, jag menar vad är det jag hör om Johan?". Min stackars lillasyster suckade förvirrat i andra änden och sa "vad i hela friden babblar du om? Vad är det med Johan och Oskar?". Jag förklarade att jag hade hört att hon hade skaffat ny pojkvän. "Men Linnéa", sa hon då, "han heter ju Josef!".

Men nu har vi en utmaning. Vi behöver ett namn. Vi har slitit oss i håret, frågat runt, googlat.... men vi hittar inget passande namn till vår terrass som ska öppna här i juni. Har ni några förslag?
Jag surfade runt på vad som fanns att hitta när man googlar "Chez Olga", som Bloom hette när de förra ägarna drev stället, och hittade då en jättefin dikt om vår restaurang! Inte Bloom då, utan själva platsen. Den finns i boken "Tiden i Malmö, på jorden" av Werup&Greenwald. Tänka sig.

Förresten kan man hitta mycket spännande saker på internet. Det kunde kanske staten ta lärdom av. Hittar ni inte ett telefonnummer: sök på eniro eller hitta.se. Eller för de otekniska finns till och med telefonkatalogen. Dock måste jag påpeka att vi står kvar som Olgas Restaurang & Festvåning i telefonkatalogen, men det är mest en protest mot gula sidornas korkade telefonförsäljare och hutlösa priser. Telefonnumret går ju hit iallafall. En liten tröst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar