söndag 31 maj 2009

Att klaga eller inte klaga.

Vi får mycket sällan klagomål efter att folk har besökt oss. Sällan, i princip aldrig. Däremot får vi ofta, i princip mellan sju och tio gånger om dagen, klagomål innan folk har besökt oss.
Det gäller alltid följande: vi har ingen pappersmeny, vi har ingen vinmeny, vi har ingen barnmeny, vi har ingen läskmeny, vi har ingen glassmeny, vi har ingen drinklista.
I veckan fick vi dock ett klagomål efter att tre personer hade kommit och gästat oss. En dam ringde upp och beklagade sig å det häftigaste (efter de sedvanliga klagomålen om avsaknaden av diverse menyer) över att vi ställer mineralvatten i fönsterkarmen. Detta hade förstört hennes middagsupplevelse. Hon kunde inte förstå varför flaskorna skulle stå just där, vi har ju ett stort zebranobord mitt i resturangen. Jag förklarade att zebrano är att känsligt trä som inte tål vatten. Detta brydde hon sig inte om. Hennes förslag var då att vi skulle ställa vatten på borden. Jag försökte förklara att detta tycker vi är otroligt lågklass, vattnet ska inte gästerna behöva bekymra sig om utan det sköter vi som serverar. När flaskorna står i fönsterkarmen kan gästerna se på dem om de vill, men de står inte i vägen för dem på bordet.
Men detta spelade ingen roll, hon kunde inte förstå att whiteguide och dess likar gav oss så goda poäng, för hon hade minsann ätit på michelinrestauranger ute i Europa och där hade de inte ställt vattnet så oprofessionellt. Jag undrade lite stilla varför hon inte hade sagt något när hon var där, så hade vi kanske kunnat flytta vattnet om det nu var ett så stort störningsmoment. "Man klagar inte när man är på restaurang", säger människan då. Jag blev alldeles häpen, och undrade "och då menar du att det är okej att ringa och framföra klagomål som dessa en vecka senare när vi inte kan göra något åt dem?". Damen blir jättesur och säger "och så tycker jag inte att det är okej att ni "duar" era gäster", och så lägger hon på. Nähä, grattis till lotterivinsten. Vad ska jag säga? Har man sådana otroliga problem när man går ut och äter bör man kanske överväg att stanna hemma. Eller åtminstone kolla upp i förväg vad det är för restaurang man bokat hos och om de kanske kan flytta på sina vattenflaskor, så slipper vi sådana här missöden i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar