söndag 17 maj 2009

Ledighetskramp för arbetsnarkomanen

Jag åtnjuter en ledig dag och vet därför inte riktigt vad jag ska hitta på. Om det inte susar förbi tusen människor runt omkring mig hela tiden, ligger 300 glas ute för polering, servering som behöver förberedas, samtal som ska ringas och tas emot, mail som ska svaras på, papper som ska fyllas i... ja, så vet jag knappt vad jag ska ta mig till, så vilsen blir jag. Det är ju inte det att jag inte har något att göra, jag har en massa skolarbete som ska göras och tvätt som ska tvättas och disk som ska diskas. Men när dagen inte rusar fram i 180 och multitasking är en underdrift, ja då står världen inte rätt till och då får jag svårt att göra något alls.
Uppenbarligen har jag en mycket svår arbetsskada. Restauranger skapar hem till alla möjliga problembarn.

Jag får ofta frågan vad jag äter när jag är hemma, säkert i tron att jag är någon sorts matlagningsvidunder bara för att jag serverar på Bloom. Helt tappad i köket är jag inte, jag har faktiskt ett MVG i hemkunskap från högstadiet. Fast om jag inte minns fel så var det ett MVG satt i jämförelse med vissa andra i klassen som bland annat lyckades bränna pasta. Sen är det sisådär 10 år sen jag gick ut högstadiet också... Så vad har jag ätit idag? Till frukost åt jag fil. Ibland är frukosten mer spännande än så, men nu var det söndag och mer än en vecka sedan jag handlade sist. Så då var det fil eller nyponsoppa som fanns att välja på. Jag pallrade mig iväg till ICA och handlade sen, så till lunch blev det frysta jordgubbar mixade med apelsinjuice. Det blir som en hemmagjord glass och är jättegott och mycket nyttigare än vanlig glass. Till middag har jag ätit... frysta jordgubbar mixade med apelsinjuice. Herregud, jag är ju ledig. På jobbet tvingar de mig att äta riktig mat, så då behöver jag inte bry mig när jag är hemma. Fast nu har jag visst glömt att jag åt ett äpple också. Och grannen tyckte att jag skulle smaka lite på hennes grillade halloumi. Det var gott.
När jag gör slag i saken och lagar mat blir det ofta och gärna curry. Stark curry av det slag som får näsan att rinna och ögonen att tåras, med mycket paprika, blomkål, bönor, quorn och svamp. Skaldjurscurry är otroligt gott när man kan få tag på bra räkor och musslor, inget trams på burk här alltså. Äggröra med bacon och tomat med riven muskotnöt är en trevlig variant på frukost. Annars är jag en sucker för en god soppa med saffran i, typ morotssoppa eller fisksoppa, och då gärna med aioli.
På tal om curry var det ett tag en av min pappas favoritknep för att skrämma bort min och min systers pojkvänner. Pappa, som är engelsman precis som Igi, kan det där med riktigt bra curry och vet hur man får till en chiliflammande vindaloo. Fast nu ska jag inte uppmuntra min käre far (eller Igi för den delen) till några dumheter. Styrkeprov i from av curryätning är inte okej, vare sig det gäller dotterns pojkvän eller den nya praktikanten.
För att återgå till mina matvanor så har jag aldrig varit och kommer aldrig vara en sån där som gillar ett stadigt mål kött och potatis. Egentligen är jag ganska mycket en allätare. Jag äter hellre en sallad med kallrökt lax än en biffstek med klyftpotatis. Jag äter hellre frukt än bröd. Det blir oftare indiskt/sushi än det blir pizza eller kinesiskt. Och det handlar inte om några avancerade kok-konster egentligen, en tallrik rökta räkor med lite knäckebröd och aioli är en fullgod måltid för mig. Jag älskar ost. Ska jag äta godis är det mörk choklad som gäller, för geléaktika gummibitar med kemiska smakämnen är inget jag går igång på.
Jag hatar falukorv, och äter bara lillasyster Lovisas hemgjorda köttbullar. Sill äter jag under hot om inga julklappar. Och idag har jag i princip bara ätit jordgubbar. Men är det verkligen dåligt? Det blir ju inte jordgubbar varje dag. På jobbet får jag ju allt från anka till wakame till pecannötter. Då kan det nog vara bra att hålla sig till jordgubbar såhär på en söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar