tisdag 19 maj 2009

Twinflower

Blommigt idag. Det första samtalet idag var mycket flummigt, och därefter gick det utför.
"Restaurang Bloom, du pratar med Linnéa...", den sedvanliga öppningsfrasen. Personen i andra änden bröt ut i ett osedvaligt gapskratt (nej, jag imiterade inte hulken, eller nåt). "Är det sant!?", utbröt killen efter mycket skratt. Jag motstod impulsen att lägga på, och frågade honom vad han pratade om.
Tydligen är det otroligt roligt att jag heter Linnéa, som i blomman Linnéa Borealis, och jobbar på Bloom. Inte nog med det kallas jag för Lily. Lily som i lilja på engelska. "Linnéa på Bloom, hoho vad roligt".

Faktiskt så är det inte roligt alls. Jag är inte alls döpt efter nån jävla rosa blåklocka, jag är döpt efter vetenskapsmannen Carl von Linné. Jag blev så sur och irriterad på detta så jag uppfann snabbt en liten dikt på engelska (Linnéablomman kallas Twinflower på engelska):
As a twinflower, I am two
(which is one more than you)
This on nature is to be blamed
And on the scientist
After which I'm named

Och då kändes det hela mycket bättre.
Eller inte, jag blev precis uppringd av en god vän och återberättade hela historien samt läste upp min dikt. Han började också gapskratta och sa "kära Linnéa, min vackra blomma, du är minsann ingen blyg viol". The story of my life, I tell you.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar