Man kan bli trött på Babs-paylink, minsann. Det är de som sköter (misssköter) vår kortterminal. Vi hade massiva problem för ett par månader sen när vår kortterminal fick för sig att sluta kommunicera med banken och därmed inte genomföra en enda transaktion på två veckor. Då fick vi skicka in alla betalslippar till dem så skulle de genomföra transaktionerna åt oss. Vilken cirkus det blev. 200 slippar och ett flertal felaktiga transaktioner senare (gäster blev dubbelt debiterade, bland annat!) fick vi vår nya, trådlösa, chipläsande kortmaskin. Första problemet uppenbarade sig snabbt: den kan inte göra tillägg. Den är så avancerad och anti-skimming-programmerad att den inte kan hantera dricks på kort. Man får alltså redan innan man sett notan be att höja beloppet, för det går inte att lägga till något efteråt. Antingen det eller lämna dricks kontant. Jättekul. Nästa problem: vissa kort tillåter den inte signatur på. Vi måste alltså klampa iväg med kortmaskinen i all dess skönhet och lägga tegelstenen på bordet och be gästen knappa in dess kod. Kul, tänk om kortet inte har täckning! Pinsamt och obekvämt för gästen. Sista problemet, kanske det största: vid väder, vilket väder som helst, så kliver mobilskuggan in över kortmaskinen och så kommunicerar den inte med banken på ett tag. Följd: vi får ringa in transaktionerna till Babs eller Amex, vilket kan ta upp till 15 min per kort och transaktion. Det och en full restaurang på 60 pers är ett heltidsjobb för en servitör. Igi blir så arg när detta händer att han skäller ut de stackarna på jouren på Babs eller Amex, även fast det inte är deras fel. Så då får jag göra det.
Hoppsan, nu får vi snart folk. Måste springa. Det regnar ju idag så kortterminalen kommer nog att krångla så då är det bäst att vara förberedd med allt annat. Vi hörs.
lördag 16 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar