måndag 10 augusti 2009

Wine Trade, let's do business!

Efter att ha mått illa under hela resan upp till Stockholm (X2000 genom den Småländska skogen, serpentine to say the least!) anlände jag till Grev Turegatan 55 och Wine Trade's kontor. Kontor med uteplats, precis som vi gillar det. Här hittade jag trevligt sällskap, killarna från F12 och Britt och Anders från BKwine och Ida och Niklas så klart! De hade dukat upp med god mat och mycket trevliga viner från byn Calce. Ett av vinerna känner ni som ätit hos oss sedan förut, Cuvée Nougé från Domaine Matassa som är 70% Muscat, 25% Maccabeu och 5% av min favoritdruva (gissa!). Annars hade vi Three Trees (ett nytt samarbete) och Pithon och Gauby. Jag kommer även hem med ett rosé och en Cremant d'Alsace som fått många fina utmärkelser och definitivt var en positiv upplevelse för mig. Jag fick även en liten specialprovning av Macvin från Jura som jag också har med hem i resväskan!
Det blev trevliga samtal om allt från Kroatien (ni har kanske läst uttalanden från diverse auktoriteter om att Kroatien kan komma att gå om Frankrike och Spanien som största vinproducerande land. Detta avfärdar vi som ett lätt vansinne), Orange Wines från norra Italien (vita viner som görs nästan på rödvinvis med lång kontakt med skal. Ger hög tanninhalt och nästan oxidering. Mm.) och systembolaget. Det äralltid trevligt att prata vin med folk som jobbar med vin!
När jag började bli trött förpassades jag hem till Ida och Niklas som bor bara ett par kvarter bort i en jättefin lägenhet. (Ett till litet samarbete, ni är välkomna att ta över mitt hem när ni är i Skåne nästa gång!) Jag skrev snabbt ihop mina anteckningar om vinerna och sen somnade jag som en sten. Det märktes helt lugnt att jag jobbat länge på lördagnatt och gick upp tidigt för att hinna med tåget på Söndag morgon! Så imorse mötte jag Ida kl 8 för frukostmöte på Mocco, och sen packade vi ned de viner jag ska ha med mig hem. Därefter blev det ett snabbt besök hos Sören på F12 för att lämna viner och sen hamnade jag på Centralen med en stor latte, The Pour och Decanter innan tåget gick. En trevlig liten paus och definitivt en av de positiva saker med att jobba med vin: man får lite "semester" för att gå på provningar!

Nä, nu ska jag sätta mig och blunda för Småland närmar sig. Bilder kommer upp senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar