måndag 17 augusti 2009

På tal om sinnesintryck

På tal om sinnesintryck har jag blivit förkyld. Det innebär en del problem. Det som orsakar svårigheter är att mitt luktsinne försvunnit helt i nästäppa. Då händer det roliga saker...
Jag skulle servera lite Condrieu. Hela kvällen hade avlöpt väl, men så var det en person som inte gillade dessertvin, vilket jag då tänkte ersätta med viognier. Så jag korkade upp, hällde upp... och tittade misstänksamt på glaset. Det såg inte riktigt rätt ut. Istället för att vara solgult såg vinet ganska pissigt ut. Jag har tidigare skrivit om trikloroanisol som bildas i vin ibland. Trikloroanisol luktar och smakar illa och är vad man kallar "korkeffekt". Vinet har alltså då blivit dåligt, och kan ibland föranledas av färgförändringas osv beroende på vilka kemiska reaktioner som ägt rum. När ett vin blir dåligt luktar det också illa, så jag försökt känna efter om det luktade konstigt. Jag kände just ingenting, inte ens vindoft. För allt vad jag kände kunde det ha varit kranvatten med karamellfärg, eller lacknafta. Därför smakade jag på det, med precis samma slutsats. När man är täppt och inte kan andas försvinner även den finkänsliga delen av smaksinnet, och det som blir kvar är sött, surt, salt eller beska. Vinet var lätt surt, vilket det faktiskt ska vara, men i och med att jag inte kände något annat och färgen ändå var konstig så ville jag inte chansa. När Igi kom tillbaka till vinstationen ett par minuter senare hade jag praktiskt taget kört ned hela huvudet i vinglaset i ett fåfängt försök att känna doft. Igi hällde upp ett glas, smakade och spottade raskt ut vinet igen. "Korkat", sa han och gick därifrån. Tänk så lätt det kan vara utan virus.
Igår serverade vi afternoon tea, och vi gjorde ett gäng smörgåsar med olika fyllning. En innehöll kungskrabba, en annan rökt lax och en tredje tomat och cream cheese. Jag fick en, och åt upp ganska raskt. "Vad tyckte du?" frågade Igi. "Jättegott, jag har alltid gillat lax", svarade jag. "Vad pratar du om?" undrade Igi. Det visade sig att jag hade fått en tomatsmörgås. Och konsistens som konsistens, rökt lax och tomat kan vara ganska lika.

Något som är trist är att Wine Trade har sortimentsprovning här i dagarna, och jag med min totala avsaknad av luktsinne samt fullbokad restaurang kan inte åka. Jag har deppat lite för det idag. På plussidan har vi haft en vinsamlare här idag och jag har fått diskutera Chateau d'Yquem. Alltid något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar