fredag 3 juli 2009

Love us or hate us...

... för att citera en matjournalist.
Idag fick vi fem av fem av Bong i Sydsvenskan. Go us! Igi ringde jättetidigt imorse, och jag som kom hem kl 01 hade inte riktigt vaknat. "BONG!", sa han. "Va?", tyckte jag. Ni vet när man inte riktigt orienterat sig i tid och rum än, utan alla intryck måste sorteras i nån sorts tidsordning innan man begriper vad som händer och sker runt omkring en. Jag hade ett vagt minne av att jag drömde något om Cirision, och möjligtvis Rothschild, så Bong, A.A Gill och annat verkade inte riktigt som att det hörde hemma i den vakna världen. Men det gjorde det. Yey!

Men så är det det där med matjournalister. Lets face it: ingen restaurang gillar dem. Men de behövs. Love them or hate them... finns det något man inte kan säga det om? Och vi gillar konceptet bakom Bong. Bong är anonym, så därför får han/hon samma behandling som vilken annan fotgängare som kliver in från gatan. Detta medför att dennes upplevelse bör ligga närmre det du och jag kan uppleva om vi nu skulle besöka samma krog. Jag läser knappt recensionerna av de journalister som ståtar med bild-byline. C'est le point? Jag ser inte ut som dem, och jag har inget intresse av att veta om krogarna i Malmö läser tidningen eller inte. För jag vet att vi skulle känna igen varenda matkritiker med bild-byline i sydsverige samt de stora magasinen.... Så därför gillar vi Bong.

Och nu åker jag till España på Lunes. Min spanska behöver poleras upp ganska ordentligt. Det är ju ett tag sen jag läste spanska på gymnasiet....

2 kommentarer:

  1. Grattis till alla stjärnorna, ni förtjänar varenda en av dem, tycker Ulla som fortfarande har stjärnglans i ögonen efter pasta carbonara-raviolin.

    SvaraRadera
  2. Grattis, ni förtjänar varenda stjärna, tycker Ulla som fortfarande har stjärnglans i ögonen efter pasta carbonara-raviolin i onsdags...

    SvaraRadera