måndag 13 juli 2009

Linnéa och Igi på jobbet...

... är en kombination av spanskt temperament, dåliga skämt (någon som minns "Alexander the Grape"?), vinsamtal fyllda med facktermer, gemensam irritation på köket och diskussioner om Marilyn Manson. Jag tar med det här inlägget en kort paus från att redogöra för vad som hände i Spanien (det är fortfarande så mycket intryck att sortera!) och ska istället redogöra för vad vi gör på Bloom in the Park nuförtiden. För det kan ju vara kul att veta.

Vi har tagit ett råd Malmö stad gav oss för typ ett år sen och öppnat vår terrass! Detta verkar ha blivit något av en succé. Skälet till att vi inte öppnade förra året är att det är ganska dyrt att ha uteserveringar, och även om Malmö stad är fulla av goda råd så är de inte fulla av sponsoravtal. Vad vi nu tänker göra, och var nu snälla och ring oss och boka innan, är att vi tänker börja servera champagnefrukost på terrassen. God engelsk äggröra, rökt lax, kaviar, lite vitt bröd, bretagnesmör och så champagne. Kaffe och te finns att tillgå. Och så jag i min svarta kostym (vi har inte hittat en bättre uniform. I söndags höll jag på att smälta bort fullständigt i värmen). Är man sugen på att prova något annorlunda i bubbelväg så har Ramon Ramos (från min vinresa i förra veckan) skickat oss lite bubbel med en mycket intressant blandning av olika druvsorter.
Annars serverar vi Afternoon tea mellan 12-16 på lördagar och söndagar, tapas mellan 18-21 (kan även ordnas till lunch om man ringer oss i förväg) tisdag till lördag. På söndagar slår vi på stort och sparkar ut kockarna. Då gör Igi en av sina berömda "Sunday Specials". Nu på söndag blir det Pata Negra skinka de bellote med pan con tomate, olivolja och vitlök, till vilket jag kommer att servera iskall fino/manzilla sherry. MMM! Veckan efter det tänker jag driva igenom att vi serverar lamm marinerat i Mansinthe. Gott!
På tal om Mansinthe drog Igi skämt när vi gjorde mis en place tidigare idag. Det första gick såhär:
Två ägg låg och kokade i en kastrull. Den ena sa till den andra: "Hey mate! It's damn hot in here!", och då sa den andra: "Wait till you get out there, then they bash your head in!".
Sen pratade vi om de små levande bruna räkorna som vi brukar köpa. Igi är bra med flamberingsvagnen, så då tyckte han att vi kunde flambera dem i Mansinthe. Jag tyckte synd om räkorna (som vanligt, allt som är litet men levande som kommer in genom dörren blir mitt nya kramdjur) som skulle grillas levande. Då sa Igi: "Har du någonsin marinerats i absinthe? Efter det är man så lycklig att man nog tycker att det är underbart att stekas lite!". Och det tyckte jag var jättekul. Dålig humor? You decide.

På tal om drinkar så finns det en gin som heter Bloom! Vi har därför en alldeles egen drink som bara finns hos oss: Ruby Bloom! Den innehåller lite gin, lite av kockarnas speciella lime-och-ingefära som vi serverar till pre-dessert, och sen fyller man upp med tranbärsjuice. Mmmm!

Nu har vi dessutom take-away! Ring oss ett par timmar i förväg så kan vi fixa en varmrätt och en dessert, kanske att äta lite längre bort under träden i parken? Eller fixa en romantisk middag hemma?

Jonesey kom förbi kontoret nyss och frågade vad jag pysslar med. Han undrade vad jag hade gjort idag egentligen. Jag sa att jag hade städat toaletterna, minsann. "Vad har du gjort?", undrade jag. "Borstat tänderna", svarade han. "Ja, det är ju likvärdigt" sa jag. Sen fick jag göra en kopp kaffe till den stackarn som straff för min fyndighet. De lär sig aldrig.

Jag kommer andra eller tredje veckan i augusti anordna en vinprovning med de viner som jag och Mats tog hem från Spanien. Det är ett begränsat antal platser så om ni är intresserade så får ni höra av er illa kvickt!

Nä, nu ska jag svara på lite mail. Hörs sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar