lördag 25 juli 2009

Fiskhuvuden, and other stories

Man kan faktiskt göra en fantastisk carpaccio på köttet som finns kvar på skelettet efter att man filéat en fisk. Jag vet, för jag tvingade Igi att göra en idag. Det köttet är det sötaste och mjällaste, och det kommer bli en sån sak vi serverar till de modiga som kommer och vill käka fiskhuvuden med oss. Det där som folk helt enkelt slänger. Tokar!
Det är inte många som vet att Igi faktiskt tjänstgör som kock ibland. Främst är det när vi i personalen (läs: jag) inte begriper vad han pratar om när han talar om den mat han växte upp med som barn. Efter ett par månader när han muttrat om generation falukorv så bad jag honom helt enkelt visa mig då. Vilket har fått helt oanade konsekvenser.
Jag ska räkna upp ett par: de sista små bitarna på pulpo-armarna klipps grovt ned i lite olivolja med piment d'espelet och andra trevliga kryddor (mycket beroendeframkallande) och serveras på färsk baguette, innanmätet på kungskrabborna vars ben vi serverar blir en sallad, fiskkinder och huvuden vänds i mjöl och friteras, fiskskinn sprödbakas, carpaccion jag redan nämnt, ändbitar av vår grissida serveras med dadlar...
Ja, torsdag eftermiddag är ett under av mat och diskussion hos oss. Nu när jag lyckats få Igi att gå med på detta, att servera lite av "Igi's specialare" (om ni nu skulle medverka någon torsdag, snälla säg till Igi att det är som "dagens rätt"! Haha!), så hoppas jag att det kommer att dyka upp lite folk! Vi kan bara ta ett litet antal. Igi kommer att slänga ihop något, jag kommer att välja vin till de som vill ha. Kom förbi och prata med oss! Vem som helst är välkommen. Håller du med om att manzanilla passar bra till fiskhuvuden, eller är jag en sån där sommelier man vill skicka till en bar där de aldrig får vinsätta mat? Är Igi vansinnig som tycker att små pulpo-bitar är den ultimata lunchen? You decide. Vi slänger ut första bästa branschmänniska som dyker upp i kavaj och börjar prata om mineralitet, vi lovar. Jag kommer ha jeans och tröja på mig, och som jag skrivit om förut så äter vi med fingrarna. Inga pretentioner alltså, bara gänget på Bloom när vi gör vad vi gör bäst: äter, dricker och pratar. You wanna come? Ring och boka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar