onsdag 9 september 2009

women in wine

Nu tänkte jag visa det lilla jag har av anarkofeminism. Håll i er.

I varje persons liv finns ju ett antal personer som betytt extra mycket, som hjälpt en att välja när svåra val uppstått eller som givit goda råd man inte kunde varit utan. Eller helt enkelt en sån där person som när man verkligen behöver det (men minst vill höra det) talar om för en hur det verkligen ligger till. Vidare finns det personer som man träffat och vars liv man får följa, som man kan se upp till och lära av. För mig som ung kvinna, och med tanke på vad jag sysslar med, vem har dessa personer varit för mig?
Jo, mest män. Tro mig, jag har läst Virginia Woolf's "A room of one's own", så jag antar att jag vet varför. Men ändå. Om man ska ta vinvärlden, vem lär jag mig av? En man (eller, ja, flera män). Igi är den bästa jag mött när det gäller vin, men han förstår inte problematiken med att få ont i huvudet av tannin, eller att vissa dagar i månaden vill man ha vendage tardives till allt. Även popcorn.
Så, därför tänkte jag börja rota i det här. Kvinnor i vinvärlden, och vad de gör annars. Jag har ju berättat om Maria Jesus Esteban som driver Aires del Duero vinexport i Castilla y Leon. Maken till entreprenör har världen inte skådat sen Blondinbella. Vi har ju vår alldeles egen Ida på Winetrade. Sen finns det ett antal framstående kvinnor som tillverkar vin i kända och okända vinhus. Så, så fort jag har hittat något intressant så tänker jag tala om vem hon är och varför jag blir glad av att veta att hon finns. Hur många kvinnliga Maste of Wine finns det egentligen? Och varför så få? Kom igen tjejer. Rent biologiskt (och det här vet jag eftersom jag läser biomedicin på Lunds Universitet) har kvinnor bättre lukt och smaksinne än män. Use it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar