fredag 4 september 2009

Fler fiskhuvuden

Jag fick kasta mig på bussen från Lund för att hinna till personalmaten med Igi och en familj som själva äger en restaurang här i Malmö. Jag anlände med andan i halsen, hann precis bli varm i kläderna när vi diskuterade Malmös matkultur när Babs ringde. Sen blev jag fast i luren ett tag, och missade därför te och ost. Dumma Babs. Och inte kunde de lösa våra problem heller.
Under veckan har jag upptäckt följande:
1. Frystorkat espressokaffe med soyamjölk i smakar ingenting om man druckit juice precis innan.
2. En kaffe latte är mer än bara bryggkaffe, och en café coretto är mer än en modifikation av en irish. OCH det låter lite mindre bonnigt.
3. Servering a la Japonaise kan vara riktigt kul att säga fem gånger jättesnabbt.
4. Att vissa faktiskt föredrar mandarinvodka istället för grand marnier till sina crepes suzette. Fast då är de ju inte crepes suzette längre. Vad blir de då? Crepes Anastacia? Absolut Crepes?
5. Att även om ett vin inte är korkat så kan det "lose its life". Det är då det egentligen inte smakar illa, eller luktar illa för den delen. Det bara luktar och smakar inget alls. Och nej jag är inte förkyld. Och jag hade inte druckit juice precis innan.
6. Immanuel Kant hade helt lugnt blivit en super servitör, med alla de idéerna om plikttrogenhet.
7. Ingen städar toaletter gratis.

Tydligen ligger nya personalfilmen uppe nu. Jag har inte tittat. Men mon cher fiancée säger att jag ser mycket förvånad ut när Igi pratar med mig. Jag vet inte varför. It was rehersed, och sen fick vi göra typ 100 tagningar, så jag borde ju inte ha varit förvånad... Men som sagt, jag har inte sett den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar