måndag 14 september 2009

Bottle shock

Jag spenderade gårdagskvällen med att öppna ostron. Det visade sig motsvara ett kortare gympass, men gott var det iallafall. En av Igi's favorithistorier är om den gången han åt 36 ostron. Jag skulle kunna äta 36 ostron. Men se, det är finanskris, jag är student och jag orkar nog öppna max 15 innan jag måste pausa så det får vänta till bättre tider.
Ostron är ju en sån där grej där man antingen älskar dem eller hatar dem. Det är ju inte mycket kött, om man säger så, så man äter dem ju inte för att bli mätt. Jag älskar den rena havssmaken som riktigt fina ostron har, om man serverar med en droppe limejuice, ett par flingor havssalt och pyttelite värmd olivolja så har man le perfect amuse. Min bättre halva gillade smaken men hade lite svårt för konsistensen. Han gillar nog inte hajfenssoppa heller, men det är som med belugakaviar. Någon gång måste man smaka, sen kan man låta bli i resten av sitt liv om man vill.

Vi hade dessutom afternoon tea med ett par av våra favoritstammisar i söndags. Det var fantastiskt roligt. Man skaffar sig så bra vänner hos oss. Ni borde komma och provjobba i ett halvår eller så. Man upptäcker efter ett tag att man glidit över på samtalsämnen långt borta från vin och mat, och att det faktiskt gått tre timmar sen alla satte sig till bords. Jag är liksom aldrig på jobbet, jag är hemma. Som tur är får jag betalt för att gå hit, annars hade jag fått sova här också. Jag vet nog vad mon cher hade sagt om det...
Söndagarna är annars en av mina favoritdagar. På lördag kväll går personalen ut ibland efter stängning och pratar skit en stund, sen går man hem och sover. kl 10 dyker jag eller Igi eller båda två upp på jobbet och dricker kaffe och jag brukar äta frukost. Därefter följer ett par timmar av skitprat blandat med nya idéer och visioner och för min del polering av glas och bestick, för hans del fixande med afternoon tea. Sen serverar vi och pratar med lite av våra gäster, och sen stänger vi. Då går vi igenom föregående vecka, vi går igenom nästkommande vecka... och sen åker vi på varsitt håll hem och äter/lagar mat. Vad är en dag på jobbet?
Måndagar är oftast den tråkigaste dagen med en massa imbecill spam och onödiga smågrejer som ska fixas. Men måndagar har också sina ljuspunkter. En lugn måndag kan jag pilla med nya vinidéer hur länge som helst...

Nåja. Vi ser alla fram emot att Titti ska komma och berika köket. Vi har även lite kompetitiva förhoppningar för henne, så no pressure. Här dyker vi med huvudet före, och jag är säker på att det kommer bli tusen gånger bättre än det varit förut. Så håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar