måndag 25 januari 2010

Not my problem

Ibland när jag ska göra den delen av mitt jobb som numera är rutin (pappersarbete och allmänt byråkrati-fix) så råkar jag ut för något som är ganska irriterande. Det tar sig uttryck på olika sätt, ibland helt extremt som när jag var på skatteverket sist och de inte trodde att jag var jag (fick visa leg) eftersom de hade förväntat sig någon "äldre". Det kunde ju nämligen vara "svårt" att förstå sig på deras blanketter. Vaddå äldre, vaddå svårt? Hur gammal måste man vara för att betala skatt? Hur svårt är det att läsa? Jag började jobba när jag var 14, så jag har betalat skatt i nästan 10 år, och vad gäller läsningen så pratar jag tre språk och går på universitetet... så det borde inte vara några problem med det heller. Sen har jag ju varit juridiskt vuxen i fyra år, med rösträtt och allt... Är det inte lite tragiskt om man kan rösta, men man klarar inte av att hantera sina egna skattepapper själv? Eller okej, det är faktiskt nästan så att det krävs en examen i konsten att deklarera, men det är nog ganska genomgående för alla åldersgrupper. Det säger mer om skattelagarna än normalbefolkningen tror jag. Men nu gled vi från ämnet.
Jag får samma bemötande vart jag än vänder mig i princip. Ibland är det bara "vad duktig du är som är så ung och har den typen av ansvar", men allt som oftast så är det "är du verkligen säker på att du klarar det här?". Om man skulle få för sig att be folk förklara det här resonemanget så blir allt klart. "Jo, men när jag var 21 så hade jag ingen aning om nåt, jag vara bara ute och hade kul med mina kompisar!" - jaha? Och varför tar du ut din förlorade ungdom på mig? Det kan ju omöjligt vara mitt problem.
Igi tar det här med en klackspark. "Don't you ever let people tell you what you should be. If I were you, I'd be even more hungry. When I was your age... " och sen följer en föreläsning om en till som började jobba när han var 14. Men han slipper visa leg på skatteverket av skälet att folk misstror honom på grund av hans ålder. Snarare tror de att han är lobotomerad för att han inte pratar svenska. Och där har vi temat till morgondagens blogg-inlägg.

Nä, jag ska läsa lite mer om det här med mat och alla hjärtans dag. Det är faktiskt intressant. Kolla upp Cockatrice - på medeltiden hade de jätteroligt i köket! Undrar om vår restauranglösning till ugn skulle klara något sådant...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar