tisdag 12 januari 2010

När Bloom går på restaurang

Det var en gång en groda som fyllde sisådär 25 år och jobbade på ett ställe som heter Bloom in the Park. Hela restaurangpersonalen ville fira grodan och släpade med honom ut på finmiddag med kollegorna.
Det gick såhär: Vi fick reda på varför "Cosmo" kallas för "Cosmo" (det slår hål på myten om tjejtidningar). Vi fick reda på hur det är att springa med en Beta-Max (från Sony, minns ni de där som var i storlek flyttkartong?) i ett lerigt fält. Vi fick reda på att veganer kan få bättre att äta en "en gurka eller en morot att tugga på", även på en restaurang som serverar kött per halvkilo. Vi fick reda på att organiska kondomer inte är komposterbara. Vi fick reda på att Jesus dog när han var 33, och därmed är alla grodans synder förlåtna.
Och sen diskuterade vi givetvis minutiöst vad vi alla hade fått på tallriken, från veganens ostronskivling (Igi smakade på den bara för att försäkra sig om att den var vegansk) till karnivorernas biffstek och efterföljande chokladpaj.
Och sist men inte minst fick vi reda på att vi har vänner överallt, även där vi minst anar det. Även på andra (hör och häpna) restauranger. Och det värmde.

Kvällens stora diskussion var egentligen inte alls allt ovanstående trams, utan vi hade en fantastisk brainstorming session med massvis av idéer om hur vi ska förvalta terrassen i sommar. Och det kommer att bli TH PLACE TO BE, lita på Linnéa nu. Vad sägs om sommarens bästa viner, the Bloom way? BBQ live, på riktigt, med en riktig kock som snurrar spettet? Vad sägs om frukost med jordgubbar, precis som det ska vara en varm sommardag? Vad sägs om Malmö's bästa läge?
Äh, jag kan hålla på förevigt. Det kommer bli kalas, helt enkelt.

Det som redan ÄR kalas är Titti's nya Bloom-klassiker. Ni som tyckte vår foie-dessert var way out in space kommer att älska det här.

Jag har fått ett stort problem med en av våra rätter. Det är en version av surf 'n turf, eller reef 'n beef om man så vill. Det är den möraste griskind med en langoustinsvans, lite pepparrot och tillbehör... och den matchas perfekt av vår Auxey-Duresses. Jag skojar inte. Ett vitt vin. Jag blir nästan arg över att det är så perfekt rätt när det är så komplett fel. Jag hade asgarvat nu om jag vore er. Men jag lovar, om ni smakar på det så är det inte så tokigt. Men man drar sig ju för att prata om det bland de som vet lite om mat och vin. Man vill ju inte bli utskrattad.

Sen händer det något annat myyyyycket spännande här i dagarna. Jag kan inte berätta men var försäkrade om att jag VILL VILL VILL. Håll er i skinnet så lovar jag att göra detsamma.
Att se fram emot är att Ida kommer hit med lite nyheter här snart! Ida är en av mina favoriter och en super förebild - superkunnig, tuff tjej som driver sitt drömmars företag (vin, vad annars)... Och vi gillar att ha henne här. Henne kudne ni träffa tillsammans med oss när vi serverade under "Bubble night" på Moderna Museet i Malmö. I plastbubblan alltså! I nästa liv ska jag prata med Ida och Niklas om att servera bubbel i en bubbla, för det var roligt.

Nä, nu sitter jag här igen när jag EGENTLIGEN har massvis att göra. Vi ses snart, hoppas jag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar