torsdag 15 oktober 2009

Varför det är bra att dejta restaurangpersonal

Jag har gått ned i arbetstid. "Äntligen!", skanderar de som sett mig plugga biomedicin mellan rätterna. Det är bara tillfälligt, men som sig bör när man håller på med sista terminen på en kandidatexamen och därmed också exjobb. Fråga Igi någon gång om hans uppfattning om vad jag gör med grodor. Han kommer dra "the frog in space"-historien om en groda som ligger i omloppsbana kring jorden, och som hamnar bakom satelliten galileo och som kväker så att vi tror att det finns liv i rymden. Don't forget where you heard it first!

Nåja. Jag har läst mycket på olika krogbloggar på sistone om hur speciella folk som jobbar på restaurang är. Vi har massor av bra kvalitéer tydligen. Vi är stresståliga, uthålliga, passionerade, sociala och sen kan vi laga mat. Vi är duktiga på hushållsarbete och städning och framförallt att polera glas.
Faktum är att jag vet flera personer som kan allt detta och aldrig satt sin fot bortom golvet i en restaurang.
Det jag kommer att tänka på när jag hör allt detta är att jag inte känner till någon branch utom möjligtvis cirkus där mycket människor är i rotation på relativt få jobb. Man träffar folk från alla livets hörn och alla gör, med varierande resultat, samma sak. Så, det som verkligen är bra med restaurangpersonal är att de känner alla. Och om de inte skulle göra det, ja då känner de någon som känner alla. Alla måste ju äta förr eller senare, right?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar