tisdag 6 oktober 2009

Bourgogne och foie gras

Jag är kär. Det är officiellt. Kärleken kommer i pinot noir-form - Domaine Comtes Georges de Vogüé. Det var en liten provning igår i Tryffelsvinets regi hemma hos Trio. Som sig bör var det två fina exemplar chardonnay från Domaine Bonneau de Martray där 1999 Corton Charlemagne Grand Cru gjorde mig mycket lycklig. Sen kom det vackra röda. Jag som är full av motsatser tyckte såklart bäst om det allra billigaste och det allra dyraste på listan. Detta är naturligtvis mitt alldeles egna tycke, och flaskorna där emellan inser jag att de nog hade matchats bättre än mina favoriter till vissa typer av mat. Men. Ah.
2007 Chambolle Musigny hade en koladoft som jag föll huvudstupa för. Billigast var den också, på den glada flaskan blir man bara nästan ruinerad. Värre var det då med favoriten 2007 Musigny Vielles Vignes Grand Cru, ett vin som bara vägrade sluta. För sisådär 3 pix är det väl att vänta, men kanske svårt att motivera inköp av flaskor till ett vinpaket för 695kr.
Nåja, Det var trevligt att träffa lite branschfolk, jag och Victoria som vanligt överlägset yngst och i den kvinnliga minoriteten. Men so what. Jag är kär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar