söndag 25 oktober 2009

När Igi slänger dagsavsluten

Årets kock gick jättebra för Titti, och på torsdag får vi reda på om hon har tagit sig vidare! Vi håller så klart tummarna (och alla andra fingrar och tår)! Vi hade jättekul under själva tävlingen, med en hejaklack på första raden bestående av moi, Mats och Agneta (en av våra vinleverantörer), samt två av våra käraste stamgäster, J & K. J & K hade så klart med sig kamera och tog en massa bilder, vilket vi tackar för! De kommer snart upp på både hemsida och blogg. De var här igår och lämnade av både en brännskiva full med foton och en ost de tycker att jag borde prova. Vi är ju så insnöade på Möllans Ost att jag aldrig köper ost i vakumförpackning, vilket jag kan hålla med J är mycket fördomsfullt. Så Allerums XO it is. Mon cher och jag ska smaka och bedöma. Ni kan ju tänka er Igi's förvåning, jag hade berättat att det skulle avlämnas en CD bilder, men så medföljde en ost. Så kan det gå. I gengäld är jag skyldig J & K en flaska Monte Aman, 5 månader på barrique.

Idag har vi som vanligt haft fullt på Afternoon tea. Nytt för idag var lite anklevermousse som serverades med blåmögelost och kex. Igi har även hittat ljuvliga små sardiner som vi serverar med toast. Vi ber att få påminna om att man nu i princip måste boka. Vi har fulla hus! Ring oss gärna under dagen också, vi kan få avbokningar.

Jag saknades igår under servering, vilket är jätteledsamt när man missar några av våra käraste stammisar. Jag var nämligen på Medicinska Föreningens Corbal med mon cher. Eftersom jag är nörd drog jag mitt sedvanliga partytrick med att gissa vinerna under middagen. Det kan ha varit ett misstag, nu har jag intresserat halva min klass i vinprovning. Nästa stackars leverantör med sortimentsprovning kan få ett samtal om att ta med sig många flaskor extra...
Nästa provning på tapeten är Ida och Niklas från Winetrade. Måndag morgon kommer de för att ge Arnaud chans att bekanta sig med deras sortiment.
Arnaud och Igi är förresten en mycket udda duo. De har båda otroliga fördomar om varann - sätt en engelsman och en fransman i samma rum och ni får skrapa bort de förutfattade meningarna från väggarna! Igi kallar Arnaud för "frog" och Arnaud tror att det enda Igi äter är rostbiff. Vilken tur att jag finns så att de båda kan enas om att kvinnor är besvärliga, för det trumfar ju i princip vad som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar