tisdag 6 juli 2010

Linnéa's countdown to married life

Det är vansinne, det här. Inte att gifta sig, jag menar inte så. Mon Cher är Mr Right. Men vi har gjort en stor upptäckt. Vi har upptäckt problemet ingen av oss har en riktigt bra lösning på. Vi blev lite villrådiga, hur ska man hantera ett ganska major problem om vi båda är ganska clueless? Det har inte hänt förut. Vi har ju varit ihop hur länge som helst, och aldrig förut har vi stått inför en fråga där båda inte har en aning.
Vi ska alltså köpa hus. Vi har sett ut ett trevligt litet ställe och fixat med pengar och papper och sånt, ni vet sånt där man gör när man är ett medelålders par som ska bygga bo/fixa en bas/slå upp en koja. Anti-logiken är att jag som ska ut och härja i min karriär kan behöva en fast punkt i tillvaron (och det här stället har en trappa. Kiro, vår Korean Jindo-valp, älskar trappor). Och nu har vi ett stort problem. Ponera att allt är superfräscht och allmänt excellent på det nya stället. Allt utom spisen/ugnen som är från sena medeltiden och bör omgående flytta in på museum. Vad göra? Mon Cher lagar aldrig mat och skulle därför förmodligen inte märka om den enda köksutrustning som fanns var en mikro och en espressomaskin. Jag har lite högre kulinariska ambitioner och skulle definitivt märka om ugn och spishällar saknades. Och där börjar problemen: gas eller el? "Appliance tower" eller vanlig ugn under spisen á la Elektrolux på 80-talet där man måste krypa in i infernot för att se om maten är klar? Vad är billigt och dyrt i drift? Vad funkar bäst? Vilket märke ska man köpa? Som restauranganställd har man skaffat sig koll på kvalitetsmärken för restaurang som håller i 100 år och vad man kan köpa på second hand utan att produkten för den sakens skull inte fungerar över 150 grader. Men som privatperson? I'm lost. Google har för första gången inget definitivt svar på frågan. Allt ser och låter ungefär likadant och priset varierar lite hur som helst.
Vi är handfallna. Om vi inte hittar på något drastiskt kommer vi att få koka vatten över öppen eld i trädgården.
Mon Cher och jag har nog kommit på lösningen tillsammans. Det tog lite tid, men jag tror at det blir bra. Titti får helt enkelt följa med när vi handlar spis/ugn och provlaga något! Hon om någon borde ju kunna tala om huruvida den tilltänkta lösningen håller måttet.
Det är ju skönt att detta hände innan vi gift oss. Jag vet nämligen förhållanden som tagit slut över trumstorlek på tvättmaskinen.

Jag tror förresten att jag var lite snål med de positiva adjektiv jag använde när jag beskrev Bloom's take-out. Pulpo-salladen var magnifique. Je n'ai pas de mots pour l'excellence de ces. Try it out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar