söndag 26 april 2009

Igi's uppfattning om smink

Ibland kan man förundras över hur en människa som är tokigt allmänbildad i allmänhet kan vara totalt ovetande när det kommer till vissa vardagliga saker. Jag ska ge två exempel som skedde ikväll.

Först ut har vi den käre Igi, som inte heller idag tyckte att Spätlese passade till menyn. När gästerna hade gått för kvällen och vi höll på att polera glas upptäckte jag ett glas som lyckats med bedriften att diskas i industriellt diskmedel vid 85 grader utan att bli av med sitt läppstiftsmärke. Detta tyckte jag såklart var jätteroligt så jag höll upp glaset och sa ”det måste vara maxfactor” precis som de gjorde på reklamen någon gång för många år sen. Igi började skratta och i min enfald trodde jag att han hade fattat skämtet, men så sa han ”jag trodde att du skulle säga ”det måste vara mascara”, haha vad roligt”. Det har sina nackdelar att vara ensam kvinna på en restaurang, och en av dem är att killarna alltid lämnar toasitsen uppe, och en annan är total oförståelse för smink och nylonstrumpbyxor. Och benrakning, bantning, choklad... ja när man tänker efter så begriper de inte en enda sak som är viktig för en kvinna. Men det kanske är generellt för män överallt.

Sist men inte minst hade vi ett trevligt par ikväll som kunde en hel del om Spinozas filosofier, men hade missat konceptet med svamp/fungus helt och hållet. Vi serverade en roquefort med tomatconfit, och när de ätit upp och tallrikarna skulle tas bort frågade damen, som var i 30-års åldern, vad det var för bakterie som fanns i osten egentligen. Jag menade att efter pastörisering är det meningen att det inte alls ska finnas några bakterier i osten. De var jätteförvånade och undrade varför inte osten då blev svart? Jag förklarade att bakterier är mikroorganismer och inte synliga för blotta ögat, dessutom lyserar de (spricker) vid den behandling de får och därför finns det inget att se. Då undrade damen varför osten då var grön, man ser dem ju visst menade hon. Jag fattade inte riktigt vad hon menade förrän hon sa, ”ja, man ser ju mögelbakterierna”. Då kan jag göra klart för världen att mögel är en eukaryot organism som är närmare besläktad med människan än med bakterier. Damen var ännu mer förvånad över denna information och trodde mig först inte. Men när jag lovade att jag faktiskt läser molekylärbiologi på universitetet och kan sådana här saker trodde hon mig.
Förövrigt har jag nu inhandlat en acer aspire one mini dator så att jag kan blogga på jobbet, på bussen, på vinresan och hemma. Så nu får man följa med mig överallt! ”På toaletten också?” undrade killarna i köket, men det ska jag bespara er. Jag lovar.
Imorgon har vi 33 pers som ska komma och äta på en timme. Det blir jag, Igi, Ian, diskmaskinen och kaffemaskinen. På 33 personer går minst 4 kannor bryggkaffe. För att servera 33 personer en varmrätt och dessert går det 3 kannor kaffe, varav 48% dricks av mig, 49% dricks av ian och 3% av Igi. Och detta är inte decaf vi pratar om. Restaurangbranschen är hård. (för den oupplysta allmänheten ska jag klargöra att en kanna bryggkaffe hos oss är 10 koppar.)

Imorgon ska jag beräta om hur man som servitris sminkar sig för att behålla ansiktet på hela kvällen, men nu sitter jag på bussen hem, klockan är midnatt och jag ska läsa lite farmakologi eftersom vi har gruppmöte på måndag.

2 kommentarer:

  1. Hej vilken fin blogg du har!

    Men du skriver att det inte finns några bakterier kvar i den pastöriserade osten.

    Roquefort får förvisso en hel del smak av mögelsvampen. Men dessutom används en startkultur av olika bakterier bland annat mjölksyrebakterier som håller ner pH. Det är ju mjölken som är pastöriserad, inte osten.

    Alltså finns det en hel del bakterier i roquefort också, en del önskade som ger smak (bl a ättikssyra), en del som tillkommit vid kontamination av den färdiga osten.

    Jag trodde för övrigt att roquefort måste tillverkas av opastöriserad mjölk för att få sin AOC. Men jag är ju inte ostexpert.

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa!

    Du har alldeles rätt vad gäller mjölksyrebakterierna. De allra flesta av dessa är dock helt ofarliga för människan (även gravida sådana). Det jag försökte belysa här är att mögel inte är en bakterie, utan en svamp.
    Gällande kontaminationer av färdig ost har jag blivit försäkrad (har inte haft tid att göra ett tryckplatteprov på ett hjul själv) att dessa är noga kontrollerade och medvetna kontaminationer. Ingen salmonella här alltså.
    Den pastöriserade roquefort vi serverar produceras av samma producent vars opastöriserade roquefort har en AOC. Därav benämningen.

    Hoppas vi ses här igen snart!

    SvaraRadera