torsdag 23 april 2009

Champagnedagen


Igår var det Champagnedagen på Elite i Malmö. Jag och Igi stressade iväg kl 16 efter att ha hämtat upp ett par pinfärska (levande!) humrar som köket ville ha till kvällen. De stackarna kröp omkring i sin hink och såg ledsna ut (tyckte jag) och när vi överlämnade dem till killarna försäkrade jag mig både en och fem gånger om att de inte skulle släppa ned dem levande i kokande vatten. Till slut blev de så irriterade på mig att jag fick mig en föreläsning och en demonstration om hur man snabbt och smärtfritt tar livet av dem innan de hamnar i grytan. Men nu var det ju inte humrar det här inlägget skulle handla om.
Väl framme på Elite träffade vi Mårten från Deutz som hade ett flertal trevliga sorter med sig. Jag är speciellt förtjust i Blanc de Blancs, och på Bloom är vi otroligt bortskämda med Partick Regnault. Mårten hade med sig en från 2004 som var förvånandsvärt seduktiv! Lätt kittlande på tungan med lätt citruston, mm! Min favorit måste ändå vara Amour de Deutz från -99, en ljust gyllene champagne med både djup och komplexitet med lätt nötton. Aah! Jag har haft turen att få smaka en Deutz Aÿ från -75 och jag är otroligt imponerad av hur elegant den är, speciellt då den är 100% Pinot Noir. Jag ska allt sätta mig ned med Igi och prata lite. Vi ska ju snart öppna på terassen och då kan vi behöva lite ny champagne.
Moët hade mycket lite kvar när vi tog en tur ditåt. Jag gillar deras rosé från -96...
Annars saknade jag en del hus, och det serverades bubbel av blandad kvalitet till en mycket blandad skara. En del var uppenbarligen oupplysta om att det är meningen att man ska spotta ut drycken när man har smakat färdigt, och för dess oupplysta själar fanns en skål frukt (champagne älskar äpplen, eller är det tvärt om?) och små kanapéer. Gratis är alltid gott, eller? Branschfolk var det iallafall, allt från reportrar till hotellpersonal.

Sen bar det av till restaurangen där mina kära humrar hade funnit sig i att bli tillagade. Sällskapen bestod både av nya ansikten och gamla bekanta, och champagne diskuterades livligt. Hummer och champagne är ju en kombination som inte går av för hackor. Då saknas det bara fyrverkerier och ett tunt snötäcke, så har man bakat sig en nyårsafton! Fast nu ska jag inte prata om snö, risken är att sommarvädret bli förolämpat och drar sig tillbaka från dit det kom.

Jag lägger upp bilder så fort kameran finner sig i att bli kopplad till datorn.
Vi hörs/ses snart!
Många kramar
Linnéa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar