torsdag 24 december 2009

Feministspöket såhär på julafton

Kalle Anka är slut, snart blir det lutfisk och Bloom-glögg, men där emellan hade vi vistt lite julklappar att dela ut. Min lillasyster hade snubblat över det här med "vindagboken" - jättesmart till mig som skriver ned mina vinanteckningar tillsammans med alla mina andra funderingar i en grön bok från Gleerups med ett citat från Henry James på "It's time to start living the life you've always dreamed of".
Jag blev jätteglad fram tills jag läste beskrivningen. Den lyder såhär:
"Vinprovning med kollegorna, middag med hustrun i London... ett vinnamn, en årgång, några ord om doft och smak".
Mitt problem är detta: varför utgå ifrån att det är heteronorman (medelålders vit man med bil och inkomst) som dricker vin, är intresserad av vin och vill komma ihåg vad för typ av vin som druckits? När Amerikanska konstitutionen skrevs så sa de "We, the people" - men där ingick inte jag. Jag trodde tiden var förbi då sofistikation, idéer eller varför inte ett intellekt eller en tanke överhuvudtaget antogs vara ett privilegium som bara kunde åtnjutas av halva mänskligheten.
Jag är molekylärbiolog med en nästan färdig kandidat i biomedicin. Jag kan tala om att kvinnor har ett känsligare olfaktoriskt sinne än män och således har vi större förutsättning att känna subtila doft- och smaknyanser. Jag är uppriktigt besviken över att Sverige fortfarande är så vinanalfabetiska att mentaliteten styrs av rationalisering i centiliter och tanken att inkomst och kön är förutsättningar för intresse och förmåga att uppskatta.
Jag gick på promenad genom kyrkogården i Kalmar idag, i och med att det var julafton morgon tog jag extra tid på mig och läste lite på gravstenarna. Visste ni att det bara är män som begravs på kyrkogårdar? Vart tar kvinnorna vägen?

Intresse skapas där det odlas. Skärp er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar