tisdag 15 december 2009

Este es mi vino.

Jo, min spanska håller ju på att förfalla helt. Numera är det tyska som gäller i köket och franska för oss i kostym, så det är kanske inte konstigt att jag är förvirrad!
Jag njuter av första koppen kaffe för dagen efter en "Journal Club" på labbet. Journal Club innebär att någon i personalstyrkan presenterar och sammanfattar en ny artikel ur en vetenskaplig tidsskrift, och sen dikuteras den under en knapp timme. Ett jättebra sätt att tillgodogöra sig ny information och hålla sig uppdaterad. Jag efterlyser helt klart detta inom mat och vinvärlden! Är det någon som vill vara med? Jag kan helt klart tänka mig att presentera Asimovs åsikter om Chateauneuf-du-pape 2007 som precis lanserats. Eller någon av krönikorna ut Livets Goda eller Wine Spectator. Ring oss.

Vi har en ny kompis. Han ska öpnna restaurang i Danmark i februari - Open kommer den att heta! En superskön kille som verkligen belyser ett problem vi har kockar emellan i Sverige. Han kommer nu vara en stående inventarie på Bloom (när han hinner) för att diskutera och utveckla idéer med Titti och gänget. Super! Som Journal Club fast för kökschefer! Varför gör inte svenska kockar sånt? Det ska till en dansk alltså. Han sa när han var hos oss häromdan att det är alldeles för stora egon bakom pannorna på denna sidan sundet - en idé är en idé och kan inte patenteras. Spelar roll vems idé det är, den färdiga produkten är alltid annorlunda från första ritningen, och det han lagar respektive det vårt kök lagar kommer alltid vara annorlunda, om inte annat av den enkla anledningen att de har lite olika tycke och smak. Vi borde helt enkelt dela med oss lite mer av hur vi tänker i köket, tycker vi. Vi tror att kockarna tjänar på att jaga lite mer i flock än ensamma. Try us.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar