fredag 4 juni 2010

Linnéa is back - turning the pennies

Äntligen är det sommarväder - och jag är fast i ett nedsläckt labb (flourescens "fadar" fort - man ska gärna hinna ta lite bilder också) med luftkonditionering och klimatkontroll på inställning iskall. Jag måste gratulera mig till mitt karriärval.

Inbjudningarna till vårt bröllop har gått ut, och svar börjar komma in. Det är ganska bra timing det här, med kronprinsessans bröllop och allt. Tidningarna är fulla av vett-och-etikett-tips så vi kan väl anta att det inte är någon som har missat vad O.S.A (RSVP i mitt fall, je t'aime le francais) betyder. Det finns läsning för alla. Mon cher har till exempel den här guiden för män som knappt ramlat förbi neandertal-stadiet vad gäller romantik och bröllop, och jag har den här krönikan som mätstock för bridezilla-varning. När jag blir riktigt trött på labb, exjobb, kemi, bröllopsplanering och frågor om möhippor så kan jag laga det här. Om jag äter hela så har jag vår Korean Jindo Dog valp Kiro som alltid är busig och leksugen att jobba bort kilona med - då kanske jag passar i klänningen jag har köpt.

Nåja. Idag ska jag prata om budget. Jag är student på lite mer än heltid nuförtiden(tacka vet jag stipendium), och ibland extrajobbar jag på Bloom. Det blir ingen fantastisk inkomst, men man överlever helt klart. Mon Cher jobbar såklart, men ingen av oss är jätterik så det blir inget hyra-slott-400-gäster-brudklänning-för-50-papp-ala-SATC ens om det var det vi skulle vilja ha. Det är ändå mycket pengar som ska spenderas - ringar, kläder, hår&make-up, hotellsvit, transport, restaurangkostnader, tårta, blommor och dekoration, fotograf, svensexa och möhippa... you name it, jag har säkert glömt hälften. För oss verkade det också himla dumt att vinka adjö till alla våra sparpengar, (när man helst ska ha tak över huvudet dagen efter vigseln), för en fest där man bjuder mer folk än man hinner prata med under en kväll. Med detta sagt ville vi ändå göra något storslaget för familj och nära vänner. Bloom är ju givet för storslagenheter, så vad är alternativen?
Givetivs kan man göra det lätt för sig och ordna en 5rätters middag för alla. Då får man begränsa antalet inbjudna så att alla kan sitta i restaurangen, och räkna med att servering av 60 personer tar lång tid - största delen av kvällen kommer att gå till att äta. En 3rätters kostar lite mindre och tar kortare tid, men då kanske man får boka upp hela restaurangen för hela kvällen - en liten extra kostnad, men helt klart värt det om man inte vill gå vidare efter maten. Man kan ordna en lunch - billigare ändå, en tvårätters där dessert ingår - men åter igen kan detta medföra en tidsbegränsning om man inte vill boka upp hela restaurangen en bit in på kvällen. Man får helt enkelt förhöra sig med sin krögare om hur man ska göra! Igi har gjort säkert en miljon bröllop, om man talar om hur man vill att det ska se ut kan han alltid ge ett rimligt förslag på tidsschema. Det kan därför också vara en bra idé att låta toastmastern och Igi träffas så att de kan gå igenom allt tillsammans och minimera risken för problem och misstag.
Vad vi valde att göra, främst eftersom jag disputerar i dagarna innan vigseln och har en hektisk sommar full av labb och skrivande framför mig, är att vid fyratiden på eftermiddagen ordna en 5rätters tidig middag för familjen och de allra närmaste (kring 20-24 personer), och planera vigseln till senare på kvällen, kring 19. Vid den tiden bör vi ha ätit färdigt, och då har vi bjudit in 30-40 andra vänner och bekanta som anländer till ceremonin. Efter att ceremonin är avklarad bjuder vi på champagne, tårta och kanapéer. På det viset får alla någon form av utfodring, med ett stort plus för att vin hinner sitta ned med våra närmaste och mingla med våra vänner. Vi kommer att ha en bar och lite livemusik och om vi har tur med vädret en öppen terrass! Vi har alltså bokat hela restaurangen.
Sen måste jag ju göra klart att ett bröllop där man bjuder på middag i en restaurang aldrig blir billigt. Om man vill ha mat från Bloom till mycket folk men inte riktigt kan sträcka bugdeten till att boka hela restaurangen så kan man alltid beställa catering! Där är det nästan smidigast att tala om för restaurangen vilken budget man har, och be dem utforma ett förslag efter det. Fingerfood är utmärkt om man vill ha ett stort bröllop utan en middagssittning!

Det var vad jag hade att säga om budget idag. Jag ska återgå till lite läsning i PubMed. Nu när solen är ute är det också möjligt att ni hittar mig, Mon Cher och Kiro på Bloom's terrass...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar