söndag 16 maj 2010

Offer

Idag har jag offrat, eftermiddagsteet på Bloom för en diskussion med fd Ärkebiskop, Imam, Musikhögskolestuderanden, Filosof från Lund, Buddistledare och en Stadsutvecklare i Malmö. En diskussion om vad som är värt att offra för, om offer är underkastelse inför någons vilja, eller en muta för att få något i gengäld. De lärda tolkade arketyper och heliga texter alltifrån tro och övertygelse. Jag som vet att jag tror, inte tror att jag vet, försöker hitta en minsta gemensam nämnare. Kom på att det måste vara kolatomens eviga, "heliga" kretslopp, Varför inte vara nöjd med det? Varför skrämma folk med skärseld eller locka med paradis, räcker det inte med materien är oförstörbar och att berättelserna lever? Alla uttolkarna och trosinstiftarna har ju orsakat lika mycket våld som frid, men vi har alla en atom, minst,från Jesus, Mohammed eller Budda och kompisar två klick iväg på nätet, var glad åt det ...
Nå, mitt våroffer var att just idag inte frossa i clutted cream och scones på Bloom.
G'natt önskar Gold Grannie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar