fredag 23 april 2010

Champagne är aldrig fel

Jag älskar champagne, precis som Champagnedrottningen Madame Bollinger som lär ha sagt följande:
"Jag dricker champagne när jag är lycklig och när jag är ledsen. Ibland dricker jag för jag är ensam. Har jag sällskap anser jag att champagne är självklart. Jag smuttar gärna på ett glas när jag inte är särskilt hungrig, och jag dricker alltid champagne till maten. Annars dricker jag aldrig champagne - utom när jag är törstig..."
Jag tycker också att fiskpinnarna till vardagsmiddagen blir uthärdliga tillsammans med champagne. Men jag är ingen snobb, jag drack mousserande franskt vin från distrikt som förr inte räknades in i regionen. Tänk att landskapet Champagne blev större för att vanligt folk och massa japaner ville köpa mängder av skumpa...
Den 26 maj gästas Bloom av Monsieur Deutz Champagnemiddag serveras. Kanske finns det platser kvar, Boka.

Terassen/bryggan öppnas första veckan i maj. Njut av sommarsmaker du inte visste att du längtat efter.
Jag funderar på getter, egentligen killingar med kött som är mörkare än lamm, smakrikare än nötkött. Bloom har köpt in från en gård i Helsingborgstrakten, ska vi äta upp dem eller låta dem bli gamla bittra och sega? Är det OK att äta djur som inte massproduceras som fabriksråvara, inte bidrar till miljöförstöring och har ett drägligt liv? Ja ibland, med respekt för det levande tar predatorn ut en del av överskottet, tackar ödmjukt för möjligheten, och lovar att aldrig göra våld på eller bedriva rovdrift på andra jordlingar.

Titti och Linnéa är förbannade på patriarkala översittarfasoner i branchen och media. När kvinnors professionella insatser marginaliseras genom okunniga jämförelser och löjliga hierarkier, säger jag skjut, direkt. Ni har rätt, låt oss sparka gubbar av båda kön på smalbenen hårt med de skodon som passar bäst, kökstofflor med stålhätta, röda stilettklackskor eller genom att kräva av dem att att undersöka fakta innan de uttalar sig.
g'natt önskar gold grannie

1 kommentar: