söndag 14 mars 2010

spirar och gror

I söndags sprang jag på en bekant, journalistprofil i Malmö. Han har på senare år utvecklat en odlarådra. Han berättar lyriskt om sina påbörjade vinstockar och om en gammal växt som kommer att finnas bland överraskningarna på Bloom när det börjar spira i vår. Haaverot, ängsrot, eller körvelknöl. Kära gamla och barn har många namn.
Vildsvin blir tillsammans med de allra skiraste skott och blad nästa blandning av gammalt och nytt.

Idag har jag uppdaterat skrivarprofilbilden till ett mer sanningsenligt utseende, jag är inte missnöjd med den heller, både Linnea Taylor och jag passar bra i guldkorridoren.

Man lär så länge man lever hoppas jag, varje dag minst en ny kunskap. Om det så bara är ett ord är jag nöjd. I söndags lärde jag mig att tallrikarna på Bloom poleras med vodka innan varje användning! Alkoholmissbruk hade min far kallat det, men jag blev imponerad. Snaps och vodka serveras inte här, det används som polermedel!
Dessutom gillar jag variationer på kända teman. Det får man vara med om när man till söndagsteet lyssnar till Anders "Chiko" Lindvall och hans musikervän när de virtuost och avspänt improviserar älskade evergreens av olika slag på elgitarr och kontrabas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar