söndag 14 mars 2010

Ahh! 14 mars, Härligt vårvinterväder, som gjort för en söndagspromenad i Pildammsparken och afternoon tea på Bloom. Den här veckan har i alla fall jag varit omåttligt stolt över Bloomarna. Titti fick ju som jag tipsade, White Guideutmärkelsen ”Rising Star” i måndags, och Bloom står som mästarklass i guiden.
Jag har naturligtvis lusläst och här kommer några citat …”Varje besök innehåller stora överraskningar och på hemsidan avslöjas sällan vad som kommer att hända på tallrikar och i glas”…
Se där, en bruksanvisning så god som någon för ett besök. Lita på Bloom, härifrån kommer du en upplevelse rikare! Jag ska inte gå in på matbeskrivningarna för det du läser om där kommer du inte att få nästa gång du är här.
Vad jag funderat på är, hur man kokat ihop trenderna i ”Gott & Blandat”artikeln, det känns rätt gammalt. Sverige framstår tyvärr som lite bakom och efter i utvecklingen av modern kökskultur. Mycket av det som i listorna framställs som nytt och krytt är om uttrycket tillåts gammal skåpmat.
Bland årets listor i Gott & Blandat hittar vi Igi som årets pippi bland Fåglarna, Titti i årets Böna, tjurtestiklar i från Nos till svans och grodjuice-emulsion bland Emulsioner och Blooms silverfisk i Smakar bättre än det låter.
Hmm, grodemulsion, tjurtestiklar och silverfisk, jag litar på Titti och Igi och hittills har de övertygat mig varje gång de trugat på mig ngt som låter riktigt läskigt. Jag har förklarat för Igi att bli kallad ”pippi” kan ha fler nyanser än bara fågel. Aha! säger han, du menar koko, vilket fick oss att börja längta efter den första göken. Fastän de låter sina ungar födas upp av andra, vars egna ungar knuffas ur boet, vill vi höra den första göken i väster. Bästergök i kvällssol på Bloomveranden i Pildammen. Snart, snart.
Gold Grannie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar