tisdag 23 februari 2010

SJ - varför tror ni det snöar på vintern?

Vi fastnade i stockholm, Mon Cher och jag. Vi hade varit på Gotland för diverse uppdrag, bland annat att besöka Eva och Magnus ekologiska fåruppfödning och en av killarna som sysslar med tryffel.
Eva och Magnus var supertrevliga och Mon Cher blev gotlänning på samma tid det tar att dra på sig oljerock och gummistövlar och traska in i lagården. Fåren var jättegulliga, de hade en massa dilamm som hoppade runt och ville suga på våra fingrar. Jag var upptagen med att diskutera transport och styckning med Eva, men Mon Cher och Magnus pratade en massa om fåruppfödning. Det var nära att vi fick med oss en liten hem, men efter att ha hotat Mon Cher med att låta honom och lammet bo i förrådet på vinden så lämnade vi alla får på gården och begav oss till Visby. Där ringde vår kille från tryffelodlingarna och sa att han hade blivit insnöad, och med tanke på tiden det tar att köra från Visby till Ljugarn i snöstorm så bestämde vi oss för att stanna i stan. Så det gjorde vi. Visby har ett jättefint Creperie, så där bänkade vi oss i värmen. När vi hade tröttnat på salmbärssylt så begav vi oss till en av kulturinstitutionerna för att träffa en av mina gamla vänner Paula som är journalist på Gotlandstidningarna. Det visade sig att de hade vernissage, och mycket varma och bekväma stolar. Vi fastnade.
När vi sen skulle med båten på morgonen så höll vi på att fastna med min inhyrda Opel i 35 cm snö, men tack vare att jag lärde mig köra bil i Gotländsk vinter så kom vi på båten i tid. För ovanlighetens skull gick M/S Visby som ett urverk. Värre var det i Stockholm där vi fick reda på att alla tåg till Malmö var inställda. Kul. SJ delade ut delicatobollar och sa att de minsann hade testat tågen i -40 grader, men då var snön inte blöt. Snön är nämligen torr i den temperaturen så därför får de problem. Vare sig förklaringen eller delicatobollarna hjälpte, så vi fick snällt ta nästa tåg idag. Super.
Så, efter mycket om och men så är jag hemma. Bilder på fåren + min kära fårskalle (om jag lyckas lägga över sådana bilder innan han tar bort dem själv) kommer upp. Jag ska bara hitta kameran i min packning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar