fredag 20 november 2009

This sandbox

Jag har för en gångs skull lite paus mellan jobb och diverse inkubationer i skolan, och vad gör jag då? Sitter i ett par timmar på skatteverket och väntar på att de ska ta notis om att jag är där. Det gjorde de inte.
Det är så här. Deklarationer ska skickas in. I vårt fall ska två skickas in. Samtidigt. Det gjordes av moi personligen, med alla papper prydligt ifyllda, signerade och whathaveyou. Båda deklarationer åkte ned i ett stort kuvert och frankerades med två extra frimärken så att man vet att det kommer fram (officer). Det postas i en gul låda innan tömningen kl 1800. Dagarna går.
Sen får vi ett brev från SKV. Bara en deklaration har kommit fram. Sen hur det är möjligt, när båda deklarationerna åkte iväg från Bloom i samma kuvert, och kommer fram enskilt eller inte alls, det vet inte jag. Förmodligen lade jag dem i en gul låda som råkade ligga precis över en delning in the space-time-continuum, och i ett annat universum åkte båda iväg samtidigt och kom fram samtidigt, men här så träffade den ena på lite antimateria och försvann därför i en stor flash vitt ljus. Eller så sitter en liten arg tomte på postkontoret och öppnar alla brev till skatteverket och äter upp hälften av pappret som hämnd för att de inte ställer ut gröt utanför dörren på julafton. Vad vet jag. Skatteverket skiter i vilket. Men det är folket som får lida.

Annars har jag surfat runt på diverse vin och matsajter och kan härmed konstatera att internet är som en enda stor skolgård. Folk snackar i sina små grupper och bildar små klubbar för inbördes beundran som slåss med andra klubbar som beundrar helt andra personer. Här kan vi snacka regression, helt fullt vuxna människor kastar virtuell sand i ögonen på varandra, lägger verbalt krokben för sina medmänniskor och skrattar hånfullt och ritar lolcats som avbildar hur folk ramlar och virtuellt skrapar upp sin heder, stolthet, självförtroende och människovärde på cyberspace's hårda asfalt. The information highway är platsen där du KAN köra 160 med din monstertruck till käft och meja ned alla medresenärer utan att ens få böter. Jo, möjligtvis blir du avstängd för sånt beteende på lunarstorm. Men då finns alltid flashback, där inga avatars kan vara för kontiga för att finnas AFK (away from keyboard. IRL finns inte längre).
Men vad gnäller jag om egentligen. Här har jag precis toksågat skatteverket, tänk om någon där blev ledsen nu. Jag får nästan ta bort det jag precis skrev. Eller inte, jag är ju upptaxerad pga den dricks de vill att jag ska få. Det gör mig illa PÅ RIKTIGT. Att jag tycker att skatteverket kan läsa sin post bättre känns inte lika obefogat taskigt. Jag får ju betalt för att reda ut problemen SKV skapar på restaurangen, och sen tar de typ en tredjedel av min lön.... Så det är så ni har tänkt ut det! Era *****!

Nu ska jag lugna ned mig. Internet är ingen demokrati, och ju mer jag tänker på det desto mer är jag övertygad om att AFK är detta landet en bananrepublik. Men whatever. Ikväll ska jag och Mon Cher dricka Carlisle Creek Shiraz från Barossa. Jag är såld på tunga explosiva shirazer just nu. Det blåser och är kallt, och lite tända ljus, varm tomatsoppa med bröd och ett glas rött vin är den typen av liv som internet inte täcker. Bloom är den typen av liv som internet inte kan jämföras med. In real life? Ta ett glas vin och lugna ner er, people. Ät nåt gott och ring upp Igi och be honom förklara varför vi inte kommer att ha julbord. Den typen av underhållning är det enda celluloid inte kan återskapa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar